Långsiktigt sparande när Wexman såldes “Ville inte spela bort allt på börsen”

För snart trettio år sedan startade Olle, Peter och Pelle bolaget Wexman som idag omsätter över 60 MSEK per år. Redan från början var planen att gå i pension när de fyllde 60 år. När dagen kom för Peter att lämna bestämde de sig för att sälja bolaget till en större aktör. I den här artikeln berättar Olle om sin egen resa, vad du ska tänka på när du säljer ditt bolag, och hur han gjort för att förvalta sina pengar efter försäljningen.

Idag känner de allra flesta till Wexman för deras arbetskläder. Men till en början var de återförsäljare av profilkläder och presentreklam.

– Vi såg under åren en ökad efterfrågan på arbetskläder, men många tyckte att priset var alldeles för högt i relation till klädernas kvalitet. För att trycka ner priset men ändå kunna hålla hög kvalitet bestämde vi oss för att plocka bort alla mellanhänder och starta egen tillverkning av arbetskläder, säger Olle.

Deras största utmaning under den här tiden var just kvaliteten, som till en början inte levde upp till entreprenörernas höga förväntningar.

– Vi var ganska tidiga med att göra arbetskläder på det här sättet och det fanns inte lika mycket kunskap om textiler och sömnad som det finns idag, säger Olle.

Numera är kvalitet inga problem. Överlag har kunskap för textil blivit bättre och Olle har hela tiden haft ett nära samarbete med människorna på textilfabrikerna, som vet vilken kvalitet han förväntar sig.

 

En resa genom två lågkonjunkturer, en pandemi och ett krig

När man drivit företag i nästan trettio år hinner man stöta på många hinder. Då är det viktigt att vara ärlig och att ha förståelse för kunderna.

– Under lågkonjunkturer mår många dåligt och det kan bli en jobbig situation när de inte kan betala fakturor. Men man kommer långt med medkänsla och mänsklighet, säger Olle.

Även corona och kriget har varit en utmaning för de allra flesta branscher, och så även Wexman. Problemet har inte varit att kunderna slutat handla, utan att kläderna inte kunnat levereras. När de väl kommit har säsongen redan gått förbi och kundernas behov ser annorlunda ut.

– Vi har inte kunnat fokusera på affären utan har under två års tid bara släckt bränder. Det är frustrerande eftersom vi bara vill gasa ännu mer men det är en stor utmaning att göra det när vi inte får leveranserna i tid, säger Olle.

Försenade leveranser är något som drabbat nästan alla branscher under de senaste åren. Kunderna till Wexman har haft samma problem hos många andra leverantörer och har varit väldigt förstående och stöttande.

– Kunderna har varit vår bästa hejarklack som pratat gott om oss med vänner och på sociala medier. Deras stöd har varit det roligaste med hela den här resan, att få bekräftelse på att vi gör något rätt, säger Olle.

Viktigt att inte bli dumsnål vid försäljning

När det var dags för Peter att gå i pension beslutade Olle och Peter sig för att sälja bolaget till industrikoncernen Lifco. Peter som ägde 45% av bolaget sålde hela sin del, medan Olle som ägde lika mycket sålde två tredjedelar och valde att sitta kvar som VD med 15% ägandeskap.

– Jag ville inte låna pengar för att lösa ut Peter, så därför letade vi efter en extern köpare som ville förvärva bolaget. Samtidigt fick jag sitta kvar som VD och fortsätta driva Wexman i samma anda, säger Olle.

Det är många saker man behöver tänka på när man säljer sitt bolag. Inte minst den juridiska delen som kan sätta käppar i hjulet om allt inte blir gjort rätt och riktigt.

– Mitt bästa tips vid försäljning är att ta in en rådgivare som gjort hela den här processen innan och som har höga kundbetyg. Gör ordentlig research och bli inte dumsnål. En bra rådgivare kostar en slant men är värd varenda krona när du tar dig ut på andra sidan, säger Olle.

Något Olle lägger stor vikt vid är att inte göra försäljningen offentlig innan allt är klart.

– Jag tycker att det är viktigt med sekretess vid försäljning. Bolaget ska fortsätta drivas som vanligt, och det är först när papprena är påskrivna som man gör det offentligt. Det är bäst för alla parter eftersom man inte vill skapa oro, säger Olle.

Wexmans anställda behövde trots allt inte oroa sig. När försäljningen gått igenom fortsatte bolaget drivas som förut, med enda förändringen att Olle fick en hel del mer pappersarbete att ta itu med eftersom de blev börsnoterade.

Långsiktigheten är viktigast

När försäljningen gått igenom ville Olle att pengarna skulle förvaltas på bästa sätt. Han fick tips om Jens hos oss på ARR, och efter ett första samtal bestämde han sig för att låta oss förvalta en del av pengarna.

– Jens är lugn och sansad och har precis som jag rimliga förväntningar. Vi tänker båda att det här är en långsiktig lösning och jag känner mig trygg med hur ARR förvaltar mina pengar över lång tid, säger Olle.

Olle har valt att dela upp sina pengar i fyra delar, där olika förvaltare tar hand om varsin del.

– Jag är medveten om att man behöver ta en viss risk för att slå bankräntan, men jag vill inte spela allt för högt. Jag är hellre försiktig, även om jag kanske missar någon uppgång. Då sover jag bättre på nätterna, säger Olle.

Olle och Jens stämmer av med varandra en gång i månaden för att prata om det senaste som skett på börsen.

– Jens uppdaterar mig på upp- och nedgångar och nulägesstatus. Det fungerar väldigt bra, och en bonus är att vi dessutom har en fin personkemi. Sånt är viktigt för mig när jag ska jobba ihop med någon, säger Olle.


Vill du veta mer eller hitta rätt upplägg för dig?

Boka förutsättningslöst kostnadsfri analys med Jens
Kostnadsfri analys